Historien om H REG och H CAN

Historien om H REG och H CAN startade då EPA traktorer började köras på våra gator för drygt 100 år sedan. En EPA traktor är en personbil, lastbil eller buss som blivit ombyggd till jordbruksmaskin och därmed fått andra regler att förhålla sig till. EPA traktor kallades tidigare även för biltraktor, dragbil eller autotraktor. Under 50-talet höll EPA-traktorerna på att helt dö ut då riktiga traktorer hade kraftigt sjunkit i pris och var mer tillgängliga. På 60-70 talet ökade antalet snabbt igen då smarta ungdomar kom på att med hjälp av EPA-traktorlagen, kunde få köra ”bil” innan de fyllt 18 år.

EPA traktor från förr i tiden

Då inte EPA traktorerna var direkt menade för att ungdomar skulle köra omring på våra gator med så infördes 1963 möjligheten att bygga om och registrera bilen/lastbilen till A-traktor. Denna nya möjlighet floppade totalt då ungdomarna snabbt insåg att A-traktorerna hade både hårdare regler för utväxlingen och topphastigheten än EPA-traktorn, och därför inte gick att köra snabbare än 30 km/h.

Den nya A-traktorn var menad för att öka säkerheten på våra vägar så 1975 förbjöds nyregistreringar av EPA-traktorer och det fanns även planer att förbjuda dem helt och hållet men detta upphävdes efter en massa protester med namnunderskrifter.

Idag är riktiga EPA traktorer väldigt sällsynta då den nyaste EPA traktorn kan som nyast vara 47 år gammal. Lägger man dessutom till i ekvationen att EPA traktorer har under alla dessa år körts av ”barn” så inser man snabbt hur pass unikt det igentligen är med fullt fungerande EPA-traktorer.

Moderna A-traktorer

För var normen att använda EPA traktorerna som hjälpmedel på landet, en bil omgjord till en budget traktor. Idag ser det helt annorlunda ut. Moderna A-traktorer ser ut som helt vanliga bilar och en del gånger är det enda som skiljer dem åt utsende mässigt, varningstriangeln bak på bilen.

Förr var det slit å släng maskiner men nu är det guldkorn som vårdas som sin käraste ägodel. Ofta besmyckas A-traktorerna med inte bara en, utan 20-50 doftgranar, massa LED belysning i form av LED lampor och LED slingor av all de slag. På utsidan lägger vi märke till de efterliknar långtradare mer å mer i form av alla extra små lampor samt extraljus som används.

A-traktorer kan ses glida runt på våra gator sent in på natten och anses numera vara nutidens ”raggare” då de glider runt med dånande musik och ofta fullpackade med folk även fast den endast får sitta två personer i A-tracktorn. De flockas på parkeringar där ungdomarna samlas, skattar och har kul. Att åka A-traktor idag innebär något helt annat än när EPA-traktorn först kom till världen, det är då ett som är säkert.

En modern A-traktor

Det som fortfarande plågar både ungdomarna och polisen är hastighetsbränsningen. Ungdomarna vill att de ska gå fortare och polisen gör allt de kan, för att de endast ska gå 30km/h. Lyckligtvis kör de allra flesta ungdomar ansvarsfullt och är varmt välkomna på våra gator!

Skillnaden mellan EPA traktor och A-traktor

A-traktorn är kortfattat den ”nya” EPA-traktorn med strängare regler på hur den får hastighetsbegränsas. Den huvudsakliga skillnaden är att EPA-traktorn ska vara konstruerad med ett visst utväxlingsförhållande (10:1) för att reducera hastigheten. Detta innebär att en EPA-traktor kan snabbare än 30km/h men får inte köras snabbare än 30km/h, på samma sätt som vanliga bilar kan köra väldigt fort men får inte framföras i full hastighet på våra Svenska vägar. EPA-traktorer får dessvärre inte byggas på nytt, så de som finns på våra vägar nu är de sissta som kommer göra det, ta hand om dom!!! En A-traktor måste kontrueras så att den i huvud taget kan köra snabbare än 30km/h.

Ny hastighetsgräns för A-traktorer 2022, 45 km/h

Den 28/9-21 lämnade Staffan Eklöf (SD) in en motion till trafikutskottet om att reglerna för A-traktorer bör moderniseras där en av punkterna var att öka hastighetsbegränsningen till 45 km/h. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen.

Grunden till motionen grundas på att den allt vanligare mopedbilen får framföras i 45km/h som dessutom är ett mycket trafikmässigt osäkrare fordon är A-traktorn. Då A-traktor ägare ofta ”retas” av mopedbilarnas höga hastighet så ökar tjansen till fartmanipulation som i sin tur leder till en osäkrare trafik. Kortfattat är det en orättvis behandlig och rent av ologiskt att ett säkrare fordon måste gå långsammare. När motionen går igenom så kan de som har H REG, H CAN eller ECU som hastighetsbegränsare, väldigt änkelt öka upp hastiheten till 45 km/h, lite tråkigare blir det för dom som fortfarande har det kontrolerat via utväxlingen.

Motionen har dock inte bara underbara nyheter, det står även omnämt att man bör även göra säkerhetsbälte obligatoriskt i A-traktorer samt om möjligt även i mopedbilar. Är bälten bortmonterat så kommer nya bälten bli tvugna att installeras.

Hastighetsgränsen förväntas att ändras under 2022.

Vad är H REG och H CAN?

Då A-traktorer max får färdas i 30km/h så behövs fordonet byggas om för detta. Den vanligaste metoden var att kardanaxeln kapades av och att man placerade ännu en växellåda under bilen, vari endast ettans växel fungerade. Därutöver kunde man behöva spärra någon av växlarna på den främre växellådan, samt strypa motorns insugskanaler så att den blev omöjlig att varva så mycket att den gick fortare än 30 km/h.

Att köra runt med en vrålande motor på 5000 RPM är inte precis ljuslöst, ekonomiskt eller miljömässigt. Lyckligtvis har allt detta lösts med två simpla moduler, H REG eller H CAN, mer om skillnaderna kan du läsa längre ner.

H REG och H CAN är en hastighetsregulator som läser av fordonets varvtal och hastighet och sedan begränsar fordonets hastighet. Denna typ av funktion är vanlig i normala bilar som brukar även ha farthållare installerad. På modena fordon kan man programmera om motorns styrdon exempel ECU för att uppnå samma resultat.

Hastighetsreglerad A-traktor med H REG

Vad är skillnaden mellan H REG och H CAN?

Det korta svaret är att H REG fungerar på samtliga bilar medans H CAN endast fungerar på bilar som har CANbus system (dock ej Volvo).

H REG varvtalsregulator kopplas till antingen generatorns utgång för varvräknare, eller till tändspole för att mäta varvtal (beroende på bilmodell), och till induktiv givare på drivaxeln eller ett framhjul för att mäta hastigheten. För att reglera hastigheten på diselfordon så styrs ventilen för bränsleinsprutning till motorn och på bensindrivna fordon så kontrolleras matningen till tändspolarna. H REG är fullt möjlig att manipulera så att man kan med strömbrytare stänga av H REG fartbegränsaren för att uppnå full hastighet.

Med H CAN hastighetsregulator sköts hastighetsregleringen helt elektroniskt. H CAN tvingar inte fordonet till tomgång vid uppnådd hastighetsgräns, istället så reglerar den hastigheten på ungefär samma sätt som en farthållare gör. Du kan hålla full gas och låta H-CAN klura ut resten. En annan bra fördel är att du behöver inte köpa APP-sensor separat. Den sitter redan installerad i H-CAN modulen. En A-traktor med H CAN installerad kan inte manipuleras för att enkelt återfå full fart på bilden.

Om du har ett CANbus system i din bil så är det klart bästa valet att styra hastigheten med en H CAN hastighetsbegränsare.

Hur mycket kostar H REG?

Detta beror helt på vilken bil du har, vart du köper det och om du installerar det själv. Drygt 3000 kr för ett helt kit inkl. hastighetsregulator, induktiv givare kablar, relä och installations tillbehör.

Hur man kopplar in H REG?

På ett H REG kit brukar det normalt sitta 5 stycken olika kablar med färgerna Gul, Brun, Blå, Svart och Röd. Hur dessa kopplas in är väldigt viktigt och du bör därför alltid dubbelkolla med manualen innan du kopplar in den. Så här brukar de dock se ut i normala fall.

  • Gul mäter motorns varvtal.
  • Brun mäter hastigheten.
  • Blå ansluts till tändspole/magnetventil.
  • Svart ansluts till jord.
  • Röd ansluts till +12V tändning, kan t.ex. tas från den kabel som förut satt på tändspole/magnetvetil.

Är H REG lagligt att använda?

Att installera en H REG eller H CAN är alltid lagligt, det är ingen som kommer säga till dig att du kör för långsamt 🙂 Det finns dock vissa krav som måste uppfyllas när den används på en A-traktor så som att den maximala hastigheten för endast vara 30 km/h samt att den är både skyddad från manupulation och plomberad.

Går H REG och H CAN att stänga av för att återfå full hastighet?

H Reg är relativt enkelt att manipulera så att den går att enkelt stänga av med ett fjärrstyrt relä eller strömbrytare. Upptäckts denna manipulation av polisen så kommer A-traktorn bli tvungen att genomgå en ny full registreringsbesiktning för att bekräfta att manipulationen har tagits bort.

H CAN kopplas in direkt i bilens befintliga CANbus system och går därmed inte att manipulera för att bilen ska tillfälligt gå fortare.

Begränsa hastigheten för A-traktorer via ECU

Om du har en nyare A-Traktor med årsmodell 2000 eller nyare så finns det en annan smidig lösning att reglera hastigheten, genom att omprogrammera om bilens motorstyrenhet (ECU). Allt du behöver göra är att ta lös den och skicka in den till en firma som utför dessa typ av arbeten. Tillbaka får du en omrogramerad ECU samt ett intyg du kan visa upp till besiktningen.

Det finns inga krav för avgasrening på A-traktorer så i samband med programmeringen av din ECU kan andra saker ändras som att man stänger av partikelfiltret och EGR på diselbilar för lägre förbrukning. Kolla med de som utför arbetet för möjliga ”uppgraderingar”.

Pris för denna typ av hastighetsreglering kostar runt 4000 kr.

Volvo A-traktor som är spärrad med ECU
Volvo spärrad vid ECU

Kategorier

Guider

Artiklar

Nyheter

Tester

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Meny
Välj fordonsmärke