För existerade bara vanliga halogenlampor som enda ljuskälla till hel och halvljus för fordon. Tidigt på 2000-talet så började xenonljus komma som standard på vissa bilmodeller och självklart var detta något alla bilägare som inte hade xenon något de vela ha väldigt mycket.

Vad är skillnaden mellan xenonljus och halogenljus?

Halogenlampor

Halogenlampor är enkelt förklarat en tråd av metall som matas med ström. Tråden börjar glöda så pass mycket att ett stark ljus skapas. Anledningen till varför inte glödtråden brinner upp är för att den befinner sig i en isolerad miljö helt utan syre.

Xenonlampor

Xenonlampor är uppbyggda på ett helt annat sätt än vanliga glödlampor. Lampan består av ett glasrör med tv elektroder av volfram. Glasröret är fyllt med dels av ädelgasen xenon och dels av en blandning metallsalter. Stället för att en glödtråd tänds så skapas en konstant ljusbåge (konstant blixt). Denna typ av uppbyggnad gör att lampan tänds supersnabbt och dessutom förbrukar mindre energi då lamporna är kallare än halogenlampor. 

Xenonlampor

Blandningen av metallsalterna avgör vilket färg ljuset kommer få. Standardxenonljus från fabriker brukar ha en färgtemperatur på ca 4300 Kelvin. 5500 K anses ha ett helt vitt ljus. Allt xenoljus under 5500 K har en gul/röd färgton och allt över har en blåaktig ton. Desto längre från 5500K desto starkare färgnyans får xenonljuset.

Xenonballaster

Xenonlampor kräver betydligt högre spänning än den typiska 12 volt matningen de flesta bilar. För att ge lamporna vad de behöver använder man en omvandlare, en så kallad elektronisk driftdon (ballast på engelska). Xenonballast är det vanligaste ordet som används även här i Sverige så vi kommer benämna produkten så.  Xenonballaster krävs för att få xenonlampan att i huvudtaget att lysa.

Xenonballaster

Xenonballaster går igenom tre olika faser varje gång en xenonlampa tänds.

  1. Tändningen: Över 25000 volt sänds in i xenonlampan för att tända ljusbågen.
  2. Uppstart: Xenonlampan drivs nu av en styrd överbelastning detta är för att höja temperaturen i glasröret snabbt. Man gör detta för att förånga metallsalterna i glasröret, när de är förångade så utsänder det ljus. Ljuset för beror helt på blandningen av metallsalterna. Samtidigt som metallsalterna förångas så faller motståndet i lampan och xenonballasten känner av detta och sänker då automatiskt strömmen, Om xenonballasten inte skulle sänka strömmen skulle lampan gå sönder.
  3. Kontinuerlig drift: Spänningen är nu stabiliserad och kommer driva en 35 W lampa med ungefär 85 Volt för resterande tiden lampan är på.

Fördelar med xenonljus

Fördelarna med att konvertera till xenonljus är många!

  • Lång hållbarhet: Xenonlampor har en betydligt längre livslängd än vanliga glödlampor. Detta gör att xenonljus är extra åtråvärt på bilar där det är svårt att byta ut trasiga lampor. Den långa hållbarheten gör det även mer ekonomiskt då utbyte av lampor sker väldigt sällan.
  • Mer ljus per watt: Du kan få ut 3 gånger så mycket ljus från 35W xenonlampor jämfört med 55W Halogenlampor! Mindre förbrukning sparar på batteri och bränsle.
  • Bättre sikt: Du kan men xenonljus se betydligt bättre vilket både ökar säkerheten och skapar mindre stress på dina ögon.

Installation av xenonljus

Att installera xenonljus är i de allra flesta fall väldigt enkelt. Det hela börjar med ett inköp av ett xenonkit. I ett Xenonkit finner du att som behövs för att xenonkonvertera två lampor. Det ingår två xenonballaster, två xenonlampor, kablage och monteringstillbehör samt en manual.

Innan du börjar installera xenonlamporna så ska du vara väl medveten om att all form av fett på själv glaset på xenonlampan reducerar kraftigt livslängden. Var därför väldigt noggrann när du installerar lamporna att du inte råkar ta på lampan direkt med dina fingrar.

  1. Planera först och främst ut vart du ska moneta fast dina xenonballaster. Det bästa är om du kan montera dem direkt mot plåt för att hålla dom extra svala. Ha i åtanke hur långa kablarna är så du kan koppla in lampan. Är kablarna för korta så finns det skarvsladdar att köpa.
  2. Moneta fast ballasterna på de uttänkta platserna. Ta bort de gamla halogenlamporna.
  3. Installera de nya xeonlamporna. Om du måste trä kablarna genom damskyddskåporna så borrar du upp ett hål som passar till gummitätningen som redan sitter på xeonlamporna. Sen passar du bara in gummitätningen in i det borrade hålet.
  4. Koppla samman ballasterna med lamporna.
  5. Anslut originalkabeln från halogenlamporna till xenonballasterna.

Att installera ett xenonkit är faktiskt inte svårare än så.

Viktiga saker att tänka på innan köp av xenonkit

Innan du uppgraderar till xenonljus med ett xenonkit så är det några viktiga frågor du bör ställa dig själv.

  • Vilken lampbas har orginallamporna i min bil? Du måste ha samma lampbas på xeonlamporna som dina halogenlampor du tänkt byta ut.
  • Vilken färg ska skenet ha? Vi benämner alla färgtemperaturer med Kelvin, <5500 K = Varmvitt ljus, >5500 K = Kallvit ljus. 4300 K = originalxenon.
  • Vilken styrka? Det vanliga är 35W xenonkit men det finns även 55 W, 75 W och 100 W. Vi rekommenderar 35 W eller 55 W.
  • Har ditt fordon canbus ljusövervakning? Om den har det så måste du ha ett xenonkit anpassat för detta annars kanske det inte funkar eller ger felvarningar. Lättaste sättet att se om du har det är att ta lös en halvljuslampa och se om den varnar för trasig lampa när bilen är påslagen.

Blir xenonlampor varmare än halogenlampor?

Vi på Stylingwebben utförde ett värmetest av xenonlampor för att komma till botten med detta. En 55 W xenonlampa och en 55 W halogenlampa har ungefär samma värmeutveckling men den väsentliga skillnaden är att en 55 W xenonlampan är ungefär 4 gånger så stark jämfört med halogenlampan. 35 W xenonlampor som lyser starkare än 55 W halogenlampor är så klart betydligt svalare. Det finns en nackdel med att de är svalare och det är att snö och is på lyktan smälter långsammare, annars finns det bara fördelar.

Xenonljus som extraljus

Vill du se extra mycket när du slår på ditt helljus så är extraljus utrustade med xenonlampor något för dig. Med 3 st extraljuslampor med xenonljus får du ut en absurd mängd ljus, du förvandlar kortfattat natt till dag. På senare tid har xenonljus fått kraftig konkurrens av LED ramper då de är väldigt kompakta och enkla att installera.

Är xenonljus lagligt?

Xenonljus i sig är inte olagligt på något sätt men det kan bli olagligt om det används på fel ställen vid fel tillfällen.

Xenonljus till halvljus

Enligt ECE-direktiv 48 ska europeiska fordon med xenonljus monterat på halvljuset vara försedda med strålkastarrengöring eller liknande anordning samt ha strålkastare med automatisk nivåreglering. Dessa regler är till för att inte blända andra trafikanter. Xenonljus är betydligt starkare än vanliga halogenlampor och därför är detta så viktigt.

Xenonljus till helljus

Svensk bilprovning godkänner inte eftermontage av xenonljus på halvljus. Men eftermontage på helljus, extraljus eller arbetsbelysning är godkänt för eftermontage.

Tillbehör till xenonkit

Ett xenonkit innehåller i de allra flesta fallen allt du behöver för att fullständigt installera xenonljus i din bil. Det finns dock tillfällen då inte allt passar direkt och vissa tillbehör måste köpas till.

Det vanligaste problemet är att inte lampan passar även fast du köpt rätt lampa. Detta är på grund av att din bil har säkert speciella lamphållare för halogenlampor som helt enkelt inte passar till xenonlampor då kontaktanordningen ser lite annorlunda ut. Lyckligtvis har vi på stylingwebben lamphållare till de de flesta biltyper som man måste ha xenonanpassade lamphållare till.

Volvo H1 xenon lamphållare

Har du missat att din bil kräver CANbus anpassade xenonballaster så kan du rätta till detta i efterhand genom att köpa problemlösare för xenonljus. Vad de är är kortfattat själva CANbus modulen som du i efterhand kan installera. Canbus moduler/problemlösare sitter annars normalt sett monterat direkt på kabel till xenonballasten.

Xenon CANbus Professional problemlösare

Vill du montera xenonballasterna längre bort än vad kablarna räcker så kan du använda dig av specialgjorda skarvsladdar för xenonlampor och xenonballaster.

Förlängningskabel till xenonlampa - 100 cm lång

Kategorier

Guider

Artiklar

Nyheter

Tester

Meny
Välj fordonsmärke